TOTBİD Dergisi

TOTBİD Dergisi

2025, Cilt 24, Sayı, 2     (Sayfalar: 129-135)

Ortopedi hastalarında taburculuk eğitimi ve yenilikçi uygulamalar

Serap Sayar 1

1 KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Ana Bilim Dalı, Konya

DOI: 10.5578/totbid.dergisi.2025.20
Görüntüleme: 122
 - 
İndirme : 76

Taburculuk eğitimi, hasta eğitimi sürecinin bir parçası olup hastanın multidisipliner ekibin deneyim ve rehberliğini kullanarak fiziksel durumunu ve öz bakımını anlamaya başladığı bir süreçtir. Ortopedi hastalarında taburculuk eğitimi, hastaların iyileşme süreçlerinde bağımsızlıklarını arttırmak, hastaneye yeniden yatış oranlarını azaltmak ve hastanın kendi bakımına aktif katılımını sağlamak açısından çok önemlidir. Bu eğitim, ilaç kullanımı, ameliyat sonrası komplikasyonlar, yara bakımı, ağrı yönetimi ve fiziksel hareketlilik gibi konularda bilgilendirmeler içerir. Taburculuk eğitimi genellikle yüz yüze eğitimler, yazılı materyaller ve broşürler gibi geleneksel hasta eğitimi yöntemleriyle verilmektedir. Ancak teknolojik gelişmeler sayesinde mobil uygulamalar, web tabanlı eğitimler, sanal gerçeklik, giyilebilir teknolojiler gibi dijital yenilikçi eğitim uygulamalar ile verilmeye başlanmıştır. Bu yenilikçi uygulamalar, hastaların rehabilitasyon süreçlerini kolaylaştırmaktadır. Hastalar cep telefonlarından, bilgisayarlarından ya da tabletlerinden taburculuk sürecinde gereksinim duyduğu bilgiye kolayca ulaşabilirler. Hastalar, video, animasyon, sanal gerçeklik gibi uygulamalarla yapılması gereken egzersiz uygulamalarını bu uygulamalar sayesinde daha doğru bir şekilde uygulayabilirler. Sağlık profesyonelleri de evde hastaların tedavi ve bakım sürecini dijital olarak düzenli bir şekilde izleyebilir. Bu bağlamda yenilikçi hasta eğitim yöntemleri hasta sonuçlarını iyileştirme ve hasta memnuniyetini artırma potansiyeline sahiptir. Bu derleme makalede, ortopedi hastalarında taburculuk eğitiminin önemi, taburculuk eğitiminde yenilikçi eğitim yöntemlerinin nasıl kullanıldığı ve sonuçlarına ilişkin çalışma sonuçları ele alınacaktır.

Anahtar Kelimeler : ortopedi; taburculuk; hasta eğitimi; mobil uygulamalar; sanal gerçeklik; web-tabanlı uygulama